Springbokkies en zebra’s - Reisverslag uit Botswana, Zuid-Afrika van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu Springbokkies en zebra’s - Reisverslag uit Botswana, Zuid-Afrika van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu

Springbokkies en zebra’s

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 September 2023 | Zuid-Afrika, Botswana

Lieve vrienden,

hierbij ons eerste reisverslag, de eerste 2 dagen waren niet zo spannend en daarna hadden we geen internet, zoals het ook hoort in de nationale parken .

we zijn Terug in Zuid Afrika, wat een heerlijk land is dit toch.

Na onze reis, die goed verliep ondanks een uur vertraging, hebben we de eerstenacht in Johannesburg doorgebracht.

Op de donderdag hebben we de auto opgehaald, een splinternieuw bakkie, Gerard helemaal in zijn element. Deze dag moesten we rond de 400 km afleggen naar onze logdebij de bergen.

Vooral veel snelweg, dus niet veel aan. Wel onderweg een bermbrand gehad.

Na aankomst in onze logde, heerlijk wezen zwemmen en luieren, met de apen voor ons huisje en bij het zwembad,en s avonds in het restaurant gegeten. Wat kunnen die zuid Afrikanen overaltoch wat lekkers van maken.

Vrijdag vertrekken we naar Mapungubwenational park.

Dit park ligt langs de limpopo rivier in het noorden van zuid Afrika.

Eerst onderweg boodschappen doen en tanken en rond de middag kwamen we aan in het park.

We hebben hier in het park een mooi huisje, heel leuk, zo tussen de dieren met een prachtig uitzicht.

We gaan met de auto het park in en zien algauw zebra’s en even verderop een giraffe. We doen een wandelingetje en hebben prachtig uitzicht op de Limpopo rivier en het drielandenpunt van zuid Afrika, Botswana en Zimbabwe.

We hebben een 4x4 auto, dus kunnen ook off road rijden, en dat doen we ook, soms lekker pittig, zelfs voor Gerard.

Onderweg komen we tal van dieren tegen, apen, giraffes, zebra’s,kudu’s, oryx, impala's en we zien een kudde olifanten staan, prachtig.

Daarna naar ons huisje en even zwemmen , want het is warm, 38 graden, en verder genieten van het uitzicht.

Als we met een glas wijn op ons terras zitten, zien we de zebra’s voorbij lopen, wat is dat toch mooi. Deze dag eindigt met alle schoonheid die dit land te bieden heeft.

Zaterdag verlaten we zuid Afrika en gaan naar Botswana. We nemen de grensovergang bij Pont Drift.

Eerst moeten we bij een kantoortje in zuid Afrika zijn, dan steken we met de auto de limpopo rivier over, veel water staat hier overigens niet, en via een zandweg komen we bij de grenspost van Botswana. Zo gek hebben we een grensovergang nog nooit meegemaakt.

Als de papieren in orde zijn en we 260 Pula hebben betaald, kunnen we verder.

De rit is zo een 100 km, maar gaat alleen maar over gravel en zand, en lekker hobbelen. Dus de tijd die we erover doen is zo’n 3,5 uur. Onderweg hebben we heel wat uitdagingen met de auto, maar dat lukt allemaal. Uitkijken voor overstekende giraffes en zebra’s. We zijn heel blij met onze 4x4 auto, die hebben we op deze wegen hard nodig.

Het is een avontuurlijke route naar onze rondavel een rond huisje, en een toilet en douche buiten, omringd door een muurtje, maar verder open, en met uitzicht op de Limpopo rivier. Weer een geweldige plek om te zijn .

Even ontspannen en om half 5 hebben we een game drive. Onze gids KB gaat met ons het TuliBlock park in. Het Tuli Block is een deel van Botswana waar veel rotsen zijn , wel is het heel droog en veel rode aarde. Onderweg zijn we klein wild, zoalskudu’s, impala's en klipspringers.In det donker keren we terug en de dames van de logde hebben het avondeten voor ons bereid. Na het eten nog heerlijk nagenieten bij het kampvuur.

Op tijd naar bed, want de volgende dag gaan we om 6 uur alweer op game drive. Ik was al vroeg wakker en moest naar de wc, en daar staat gewoon een impala op 2 meter. Hoe gaaf is dat.

Na een kop thee en wat koekjes, gaan we op weg met onze gids. Er schijnt een luipaard te zijn, dus we gaan kijkenof we die kunnen spotten. In de buurt vanwaar het luipaard zou zijn, spotten we wel bavianen en een hyena, maar het luipaard zien we niet. Rond half elf zijn we terug en krijgen ontbijt geserveerd.

Dan is het tijd om even te relaxen, en ook op deze magnifiekeplek is een zwembadje, dus even afkoelen maar.

Smiddags een nieuwe game drive, we gaan dieper het park in, en zien een kudde olifanten bij een waterplas, super leuk. Ze komen wel op de auto af, maar onze gids weet goed wat hij doet. Verder zien we nog giraffes, en wildebeest en zebra’s .

S avonds weer een goed diner bij de logde en nog napraten bij het kampvuur.

Wat een heerlijke dag.

Groeten,

Gerard en Sandra.

• 27 September 2023 - 06:45

Ingrid:

Wat een prachtig avontuur weer! Geniet ervan en doe voorzichtig