Downtown Manhattan - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu Downtown Manhattan - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu

Downtown Manhattan

Blijf op de hoogte en volg Sandra

05 Juni 2018 | Verenigde Staten, New York

We hebben slecht geslapen en zijn al om half 4 wakker.
Nou ja, we moeten er vroeg uit, want om 9 uur hebben we de toegang tot het one World observatory deck in het WTC. We hebben al in Nederland de kaarten besteld. We gaan om half 8 op pad, eerst een koffie en broodje halen en dan met de metro naar het WTC. Lekker in het spitsuur op maandagmorgen. Het is bewolkt en regent een beetje. Aangekomen bij het WTC kunnen we zo naar binnen, geen wachtrij en na de nodige controles zijn we in een mum van tijd boven, in 47 seconden naar verdieping 102.
Boven aangekomen zijn we een van de eersten en we kunnen 360 graden rondlopen en van de uitzichten genieten. Ondanks de bewolking toch prachtige foto's gemaakt en genoten van de vergezichten.

Na ons bezoek aan het WTC naar het 9/11 memorial. Indrukwekkend.
Woorden overbodig en wat heeft men dit herdenkingsmonument mooi gemaakt op de plek waar de oude torens stonden. De zon komt ook door en we lopen stilletjes langs de twee memorialvijvers.

Het nieuwe WTC is heel modern met veel wit en ruimte vanbinnen. Ervoor zijn een soort witte bogen die een vogel voorstellen. Als je daarvoor staat zie je de vogel met het WTC.
We willen nog naar het museum, maar de wachtrijen zijn zo lang, dat laten we voor nu aan ons voorbij gaan.

We lopen naar de Brooklyn Bridge en gaan te voet de brug over naar de wijk Brooklyn.
Erg leuk om zo over de brug te lopen met uitzicht op de skyline. De brug is 1.825 meter lang. Mooi tippeltje, goed voor de conditie.
Aan de overkant wat rondgelopen in Brooklyn en met de Ferry terug naar pier 11 in downtown Manhattan. Vervolgens gaan we met de gratis Staten Island Ferry naar Staten Island. Ook hier lekker rondsjouwen en rondkijken.
De terminals aan beide kanten zijn geheel vernieuwd en ook op Staten Island is men druk aan het bouwen en vernieuwen.

Terug in Manhattan het financial district in en naar Wall Street. Bij de New York stock Exchange is ook alles zwaar beveiligd en de straten eromheen met zware blokken gebarricadeerd.
We lopen inmiddels uptown richting hotel, maar de benen worden wel wat moe, dus een metro opgezocht en ons lekker laten rijden. Even bijkomen en dan lekker uit eten bij een visrestaurant in de buurt. Oesters en gamba's, kreeft en zwaardvis. Niet echt New york Style eten, maar wel erg lekker.

Dinsdagochtend de tassen weer pakken en uitgebreid ontbijten bij een echte Amerikaanse diner, met Amerikaanse koffie, slappe troep dus. Na het ontbijt lopen we naar de Roosevelt tramway. Dit is een kabelbaan die naar Roosevelt Island gaat. Hier lopen we langs de overs en pakken de kabelbaan weer terug. Vervolgens lopen we naar het Chrysler Building om een kijkje te nemen.
Helaas mogen we niet naar boven, maar de lobby is zeer de moeite waard. Voor de laatste keer naar het hotel om de spullen en op te halen en koers te zetten naar de Manhattan terminal, vanwaar vanmiddag de Carnival Horizon vertrekt.

Groeten,
Gerard en Sandra

• 06 Juni 2018 - 16:46

Oom Bob:

Sandra en Gerars we genieten weer van jullie reisverslag.
    nog veel pleizier.
    groetjes tante vHann en Oom Bob.

• 07 Juni 2018 - 11:08

Han Schomakers:

Mooie foto’s van New York! Wij zijn benieuwd hoe de bootreis is/was. Wel iets anders dan jullie eigen boot, hè?