Avontuurlijke routes - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu Avontuurlijke routes - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu

Avontuurlijke routes

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

27 September 2023 | Botswana, Kasane

Maandag na het ontbijt verlaten we onze logde aan de Limpopo rivier en gaan naar iets boven Serowe, naar het Khama Rhino Sanctuary.

Het is een rit van ongeveer 300 km , maar het eerste stuk is nog over het onverharde wasbordweg , dus dat duurt even. Na zo’n 35 km en een uur verder komen we gelukkig op een asfaltweg. Onderweg komen we geiten en koeien langs de weg tegen, ze steken ook wel over. Ook moeten we een paar keer stoppen voor controle posten van de politie voor dierenziektes.

Als we in Palapeye zijn, stoppen we om te tanken, boodschappen te doen en Botswaanse pula’s te pinnen. De diesel valt mee in prijs, ongeveer € 1,10 per liter.

We halen ook een paar broodjes voor de lunch, en hierna rijden we verder.

In het Khama Rhino Sanctuary aangekomen, rijden we naar ons huisje. Dit park is alleen begaanbaar voor 4x4, alle wegen zijn zandwegen.

Ons huisje ligt mooi, maar is wel erg verouderd.En er is verder niets, alleen de bedden en een koelkast en wc en douche. De wijn kan koud !

We gaan op weg het park in om hopelijk neushoorns te zien.

Het is een mooi park, met afwisselend landschap en er zien veel impala’s en zebra’s, maar geen neushoorns. Wel staat er ineens een giraffe voor ons, en langs de weg nog 3,prachtig zo dichtbij.

We rijden ongeveer 2,5 uur door het park, maar helaas hebben we de neushoorn niet gespot. Bij ons huisje terug , een flesje wijn opengetrokken en een pasta salade met kip gegeten, die we in de supermarkt hadden gekocht.

We duiken vroeg ons bed in, ‘ s avonds koelt het behoorlijk af.

Dinsdag gaat de rit naar Nata, dat ligt op 400 km rijden.

We vertrekken redelijk vroeg , we willen de avontuurlijke route rijden via een groot deel gravel. De eerste 150 km zijn prima te doen, over asfalt. Dan gaan we de afslag op richting Mmatshumo, om daar via de gravelweg naar Nata te gaan . Bij Mmatshumo aangekomen, komen we op een zandweg. Na een paar kilometer splitst het zandpad zich, en de navigatie wil terug. We twijfelen en besluiten om te keren en via een tussendoorweg naar de asfaltweg te gaan. We komen terecht in de bossen,dwz struiken en dorre bomen, en zijn gewoon verdwaald. We rijden steeds verder in de bossen, voor ons gevoel, maar de navigatie doet het nog wel. Na een uur ronddolen, krijgen we het wel een beetje benauwd. Uiteindelijk zien we een bredere zandweg en een paar huisjes. De huisjes worden gelukkig steeds meer en we zien een echtpaar in een auto stappen. We vragen waar de main road is en in het beste Engels zegt de man: followme. Dat doen we en we komen gelukkig weer op de asfaltweg. We geven de lieve mensen 50 pula, dat is ongeveer € 3,75, en ze beginnen spontaan te klappen, blijkbaar blij met de pula’s.

Wij zijn opgelucht dat we weer op de goede weg zitten. We wilden avontuur, nou, dat hebben we gekregen.

Het bleek dat de navigatie stond ingesteld op vermijd onverharde wegen, en daarom terug wilde. Deze maar meteen aangepast.

We vervolgen onze weg en nu wel via een gravelweg, die goed te doen was.

Bij onze prachtige logde in Nata aangekomen, gaan we even bijkomen en snel opfrissen onder een heerlijke buitendouche. Aan het einde van de dag hebben we nog een pan drive, en met een gids gaan we naar het bird Sanctuary en de zoutvlaktes.

Het is weer een heel ander landschap, heel open en vlak.

We zien wel 3 vogels , lekker veel haha, en wel veel wildebeesten. Op de vlakte hebben we nog een sundowner met een drankje erbij, en na terugkomst bij de logde gaan we eten in het restaurant. Na het heerlijke eten en wijn, vallen we vermoeid in slaap, na een spannende dag .

Liefs, Gerard en Sandra

• 03 Oktober 2023 - 17:00

Ellen Titre:

Wat een avontuurlijke reis. Gelukkig dat er behulpzame mensen zijn.

Heel veel plezier en pas goed op jullie zelf.