Kalahari en Sossusvlei - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu Kalahari en Sossusvlei - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu

Kalahari en Sossusvlei

Blijf op de hoogte en volg Sandra

16 Oktober 2016 | Namibië, Solitaire

Donderdagochtend al vroeg op pad, om 6.30 uur kwam de gids van de lodge ons ophalen voor een wandeling van ongeveer 5 uur door de Kalahari woestijn.
Het was nog fris, dus de fleece moest nog aan.
Na een uur lopen stond er een picknickplek met ons ontbijt, hoe apart, zo midden in de woestijn.
De zon was inmiddels ook wakker en het wordt al warmer, dus fleece uit, zonnebril en petje op.
Onderweg veel klein wild gezien, zoals Oryx, springbok, blesbok, zebra's, wildebeest, impala, struisvogel, nyala, wrattenzwijnen en konijnen .

Het laatste uur was zwaar, inmiddels was het zo'n 38 graden en door het mulle zand lopen in de hitte vergde veel energie. Vooral veel water drinken.
Bij de tent aangekomen gauw de badkleding aan en de middag in en rond het zwembad doorgebracht, lekker koelen.

Vrijdag verlieten we de Kalahari om koers te zetten naar de Sossusvlei. De beschrijving van het reisbureau gaf aan over de geasfalteerde weg, maar er was ook een gravelweg. Veel leuker natuurlijk met een jeep. Het landschap veranderde onderweg enorm en we zagen de rood oranje duinen al. Wat een prachtig gezicht en landschap. Enorm uitgestrekt en zo indrukwekkend.
Even een fotostop maken, en gauw de auto weer in, inmiddels is het 42 graden, veel te warm voor ons.
Aangekomen bij de lodge hebben we nog een safaritocht met sundowner. We rijden de bergen in en zien de zonsondergang terwijl we een hapje en drankje nuttigen. Heel decadent, met de dieren om je heen en je wijntje in je hand.

Zaterdag heel vroeg op, al om 4.45 uur om op tijd, met zonsopgang, bij de Sossusvlei te zijn. We kregen al een light breakfast in de lodge en een packed breakfast voor onderweg.
Best spannend, in het donker rijden, maar er is niet veel verkeer op de weg. Wel overstekende springbok, oryxen en een jakhals. Goed opletten dus. De toegangshekken tot de Sossusvlei gingen om 6.30 uur open, net na zonsopgang en vervolgens reden we 65 km over een geasfalteerde weg en de laatste 5 km offroad. Lekker spelen met de jeep, heerlijk.
Om half 8 startten we met klimmen, na een boterham gegeten te hebben, we wilden big daddy beklimmen, maar in het mulle zand met de zon op de bol ( petje op) viel dat niet mee. Dus hebben we little daddy beklommen. Ongeveer een uur later waren we op de top van het duin, en wow........ wat een uitzicht op deadvlei. De hele vlakte beneden van wit zout, helemaal opgedroogd, met dode bomen erin die al honderden jaren dood zijn.

Nu naar beneden het duin afroetsjen in 5 minuten, fantastisch. Het is dat de klim zwaar is, maar het roetsjen is erg leuk. Schoenen vol zand, beneden uitkloppen maar. Dan op de deadvlei lopen en dat is toch wel heel bijzonder. De rode duinen met de zon erop en door de structuur van de duinen allerlei schaduwen, lopen naar de dode bomen, en ja, dat is wel speciaal.
Nog even rondlopen en foto's maken en vervolgens ons ontbijt genuttigd. Daarna weer terug met de jeep, eerst weer offroad en koers naar de uitgang.
Heerlijke ochtend ondanks het vroege opstaan.
Wat een mooie indrukken hebben we opgedaan vandaag.
We zijn er moe van en gaan koerszetten naar onze lodge.

Baie dank,
Gerard en Sandra

• 17 Oktober 2016 - 10:40

Gerda::

Hoi Gerard en Sandra, prachtig hé die rode duinen in de Sossusvlei, een hele klim maar dat is het wel waard, wat een uitzicht !

heel veel plezier.

groeten, Gerda