Gletsjers - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu Gletsjers - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu

Gletsjers

Blijf op de hoogte en volg Sandra

27 Juni 2022 | IJsland, Höfn

Na de Vestmannaeyar eilanden gaan we landinwaarts, naar een dal in het binnenlandmet ryolietgesteente die zeer kleurrijk zijn. De weg ernaartoe is alleen met een 4x4 te rijden, en de heenweg is ook open. Dat is maar afwachten, maar we hebben geluk.

We rijden langs de vulkaan Hekla, en de restanten van de uitbarstingen zijn goed te zien. Wat een prachtige weg hiernaartoe. We moeten ook rivieren oversteken, niet middels een brug, maar gewoon door het water rijden. Eerst even kijken of dat gaat, en dat lukt allemaal. Aangekomen in het dal, Landmannalaugar, zien we de rotsen. Door het bewolkte weer helaas niet zo kleurrijk, maar toch indrukwekkend. Het is hier wel koud, gelukkig op voorbereid. Helaas kunnen we niet doorrijden, die weg is nog afgesloten, en nemen we dezelfde weg terug.

We komen weer op de ringweg, en het wordt lekkerder weer. We rijden door totaan Skaftavell, een nationaal park, waar we een mooie camping vinden en de camper neerzetten.

De volgende ochtendeens rustig aan doen. Na het ontbijt gaan we wandelen in dit park, eerst naar de Svartifoss, een prachtige watervaldie vanuit de kolommen zwart basalt komt. Daarna door naar de gletsjer, en vervolgens terug. Inmiddels regent het weer pijpenstelen.

Terug in de camper lekker warm en de regenkleding drogen en luieren. We blijven hier nog een nachtje staan en slapen heerlijk.

Op naar het volgende avontuur. Het regent nog steeds.

We gaan eerst naar een andere gletsjer, en vervolgens naar Diamond beach en de jokulsarlon. Dit is een gletsjermeer met drijvende ijsschotsen. Hier hebben we een tour geboekt met eenamphibian, dat is een autoboot.Deze rijdt het water in en vaart dan verder. Nadat we een kwartier op hetwater zijn, breekt er brand uit in de motor.

Meteen rukken alle zodiak boten uit om ons te evacueren, dat ging allemaal heel soepel en efficiënt. We varen nog een stuk met de zodiak boot en worden dan naar een andere boot gebracht. Al met al een heel avontuur, en zo ook nog een veel langere boottocht. Alles is goed afgelopen. En o ja, de ijsschotsen zijn prachtig, soms heel blauw van kleur, andereweer wit en sommige zwart van de lava. Inmiddels zijn we wel koud geworden van alle regen, ondanks onze regenkleding.

Weer lekker opwarmen in de camper en nog even nagenieten van dit avontuur.

Op naar meer moois.

Groeten,

Gerard en Sandra

• 28 Juni 2022 - 09:15

Ingrid:

Wat een natuurpracht en avonturen. Gelukkig is de boottocht goed afgelopen.

• 28 Juni 2022 - 18:25

Ellen:

Leuk om jullie reis weer mee te beleven. Wat een toestand met brand in de motor. Gerard, er lagen toch niet toevallig lucifers en kranten?
    Gelukkig dat er adequaat is gereageerd.
    Nog bedankt voor de leuke verjaardagskaarten, die zijn aangekomen, terwijl jullie op reis zijn.

• 29 Juni 2022 - 00:12

Olga:

Heerlijk die spannende verhalen!

• 29 Juni 2022 - 19:23

Heidi En Andy:

Wat een mooi verhaal weer. Het wordt steeds spannender!