Beren op de weg - Reisverslag uit Homer, Verenigde Staten van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu Beren op de weg - Reisverslag uit Homer, Verenigde Staten van Sandra Vroom - WaarBenJij.nu

Beren op de weg

Blijf op de hoogte en volg Sandra

19 Juni 2015 | Verenigde Staten, Homer

Op zondag verlaten we Valdez en onderweg komen we bij de Worthington glacier, waar we naartoe kunnen lopen.
Heerlijk even actief te zijn. We vervolgen de weg en gaan richting het westen, richting Palmer. Wederom een mooie weg langs rivieren en bergen en we besluiten om in een State park op een campground te staan.
Deze campgrounds liggen vaak wat mooier, in de bossen of aan rivieren, maar er is verder niets.
Dat is ook niet nodig, want we hebben alles in de camper ( gas, accu, water) zodat we kunnen douchen, warm water hebben, de koelkast  en vriezer het blijft doen en we kunnen koken.
Je kan makkelijk zo een dag of 4 verblijven.

De volgende dag trekken we verder, einddoel is Whittier.
Gerard is jarig, dus er moet wel ergens een taartje gehaald worden. Dat halen we bij onze vriend Fred Meyer, een mega supermarkt, waar we steeds de boodschappen doen.
's middags gaan we naar de Alyeska highway, een groot ski resort waar we met de kabelbaan naar de top van de berg  gaan.
Gewoon in t shirt, want het is prachtig weer nog steeds.
Na een tocht door een 7 km lange spoortunnel, waar je toevallig ook met de auto door mag ( eerst de ene kant en een half uur later de andere kant op) komen we in Whittier. Dit is vooral een dorp waarheen ferry's en cruise schepen komen.
We staan weer op een State campground en gaan uit eten in een van de drie restaurantjes.
En dat is een feest, het tentje ziet er niet als een restaurant uit, meer als een schuurtje met afdak, maar we worden compleet verrast. We bestellen heerlijke gebakken garnalen en kabeljauw met friet en een fles wijn. En een lekker toetje en het voltallige personeel zingt Gerard toe.

Dinsdag besluiten we om alvast naar  Homer te rijden, dan kunnen we daar een paar dagen staan en een dag relaxen, dat we ook op woensdag doen.
Donderdag vroeg op, want vandaag hebben we een excursie geboekt naar Katmai National Park om beren te spotten.
Eerst krijgen we een hele veiligheids briefing, dan moeten we hipwaders ( soort lieslaarzen) aantrekken, pakketje met zwemvest e.d. om en na de nodige papieren te hebben getekend, kunnen we vertrekken.
Met een klein vliegtuig vliegen we zo'n anderhalf uur en maken een landing op het strand.
We lopen over strand en door drassige weilanden en dan zien we een beer die heerlijk staat te grazen. Hij is slechts een meter of 10 verwijderd van ons.
Dan zien we een moederbeer met 2 kleintjes, die naar het water lopen en heerlijk gaan drinken en spelen. Wat een feest. De fotocamera doet weer goed zijn werk.
We zien nog andere beren, een mannetje en weer een vrouwtje met een kleintje, die snel doorlopen, weg van de mannetjesbeer. Mannetjes willen nog wel eens cups , de babyberen, opeten als er niet genoeg eten is.
De beren zien ons niet als gevaar. Ze zijn wel op zoek naar eten, en snuffelen in het water, waar nog geen zalmen zijn, daarvoor is het nog te vroeg in het jaar.
We verblijven 3 uur bij de beren, en zien ongeveer 10 beren en dan klimmen we weer ons vliegtuigje in om terug te gaan naar Homer.
Daar nemen we een heerlijk biertje om te proosten op wederom een geslaagde beregoeie dag.

Berepootjes van Gerard en Sandra

• 19 Juni 2015 - 06:53

Jaap:

Prachtige verhalen, ik zie het zo voor me. Ik hoop ooit jullie foto's te kunnen bekijken.
    Veel plezier verder.

• 19 Juni 2015 - 15:00

Dick En Margaret:

Grappig zo'n tunnel dan rijd de auto zeker op rails, als er maar geen trein van de andere kant komt gaat het goed.
    Eindelijk beren gezien! 10 meter is wel dichtbij zeker, een beregoede dag en een beren goed verhaal.
    Leuk hoor om dit zo te lezen.

Groeten, Margaret & Dick

• 22 Juni 2015 - 09:17

Gerda Bindels:

hoi Sandra en Gerard,

TOP, eindelijk beren gezien ! Veel plezier !

groetjes,
    Gerda